/

Jenaplan algemeen

Kinderen zijn verschillend
De school gaat er vanuit dat kinderen heel verschillend zijn. Dat wordt niet gezien als hinderlijk, integendeel. Omdat kinderen zo veel van elkaar verschillen kunnen ze veel van elkaar leren. Om die reden worden ze in stamgroepen geplaatst die bestaan uit kinderen van verschillende leeftijden, zoals dat ook in een gezin het geval is.

Leren leven met verschillen
Mensen zijn verschillend en dat is maar goed ook. Dan kun je van elkaar leren - mensen van verschillende leeftijd en levenservaring, verschillende rassen en culturen, mannen en vrouwen, verschillende levensbeschouwelijke achtergronden enz. In een Jenaplanschool komen grote verschillen in eigenschappen, achtergronden en capaciteiten voor. Het is onrechtvaardig om die te negeren. Dat gaat ten koste van allen die andere dan gemiddelde mogelijkheden hebben, van zwakkeren die recht hebben op extra hulp en bescherming. Van kinderen die zich in een langzamer tempo ontwikkelen of van kinderen die meer aankunnen dan hun leeftijds genoten.

Respect voor anderen
Kinderen wordt in een Jenaplanschool geleerd op een rechtvaardige en vreedzame manier met verschillen te leren omgaan. Respect voor anderen en eerbied voor het leven zijn belangrijke waarden in een Jenaplanschool.


De basisprincipes

De Lispeltuut is een Jenaplanschool. De jenaplangedachte is ontwikkeld door Peter Petersen in het begin van de twintigste eeuw in Duitsland. Er zijn 20 basisprincipes geformuleerd die de uitgangspunten vormen voor het onderwijs. Hieronder worden zij genoemd.

  • Elk mens is uniek; zo is er maar één. Daarom heeft ieder kind en elke volwassene een onvervangbare waarde.
  • Elk mens heeft het recht een eigen identiteit te ontwikkelen. Deze wordt zoveel mogelijk gekenmerkt door: zelfstandigheid, kritisch bewustzijn, creativiteit en gerichtheid op sociale rechtvaardigheid. Daarbij mogen ras, nationaliteit, geslacht, sexuele gerichtheid, sociaal milieu religie, levensbeschouwing of handicap geen verschil uitmaken.
  • Elk mens heeft voor het ontwikkelen van een eigen identiteit persoonlijke relaties nodig: met andere mensen; met de zintuiglijke waarneembare werkelijkheid van natuur en cultuur; met de niet zintuigelijk waarneembare werkelijkheid.
  • Elk mens wordt steeds als totale persoon erkend en waar mogelijk ook zo benaderd en aangesproken
  • Elk mens wordt als een cultuurdrager en - vernieuwer erkend en waar mogelijk ook zo benaderd en aangesproken.
  • Mensen moeten werken aan een samenleving die ieders unieke en onvervangbare waarde respecteert.
  • Mensen moeten werken aan een samenleving die ruimte en stimulansen biedt voor ieders identiteitsontwikkeling.
  • Mensen moeten werken aan een samenleving waarin rechtvaardig, vreedzaam en constructief met verschillen en veranderingen wordt omgegaan.
  • Mensen moeten werken aan een samenleving die respectvol en zorgvuldig aarde en wereldruimte beheert.
  • Mensen moeten werken aan een samenleving die de natuurlijke en culturele hulpbronnen in verantwoordelijkheid voor toekomstige generaties gebruikt.
  • De school is een relatief autonome coöperatieve organisatie van betrokkenen. Ze wordt door de maatschappij beïnvloed en heeft er zelf ook invloed op.
  • In de school hebben de volwassenen de taak de voorgaande uitspraken over mens en samenleving tot (ped)agogisch uitgangspunt voor hun handelen te maken.
  • In de school wordt de leerstof zowel ontleend aan de leef- en belevingswereld van de kinderen als aan de cultuurgoederen die in de maatschappij als belangrijke middelen worden beschouwd voor de hier geschetste ontwikkeling van persoon en samenleving.
  • In de school wordt het onderwijs uitgevoerd in pedagogische situaties en met pedagogische middelen.
  • In de school wordt het onderwijs vorm gegeven door een ritmische afwisseling van de basisactiviteiten gesprek, spel, werk en viering.
  • In de school vindt overwegend heterogene groepering van kinderen plaats, naar leeftijd en ontwikkelingsniveau, om het leren van en zorgen voor elkaar te stimuleren.
  • In de school worden zelfstandig spelen en leren afgewisseld en aangevuld door gestuurd en begeleid leren. Dit laatste is expliciet gericht op niveauverhoging. In dit alles speelt het initiatief van de kinderen een belangrijke rol.
  • In de school neemt wereldoriëntatie een centrale plaats in metals basis ervaren, ontdekken en onderzoeken.
  • In de school vinden gedrags- en prestatiebeoordeling van een kind zoveel mogelijk plaats vanuit de eigen ontwikkelingsgeschiedenis van dat kind en in samenspraak met hem.
  • In de school worden verandering en verbeteringen gezien als een nooit eindigend proces. Dit proces wordt gestuurd door een consequente wisselwerking tussen doen en denken.


    In enkele minuten een indruk van Jenaplan onderwijs? Bekijk het filmpje


Jaarkalender 2017-2018Bekijk de kalender

De Lispeltuut op social media   De Lispeltuut op Facebook

De Lispeltuut Groepen

Klik op de pijltjes naar links en rechts om alle groepen te zien.

De Lispeltuut Team

  • Pieter Verhoeven
    Pieter Verhoeven Interim-directeur
  • Marion van Engelen

    IB-er op maandagochtend, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag. Dit schooljaar is Marion groepsleerkracht van de Zaza's op maandag, donderdag en vrijdag.

    Marion van Engelen Intern begeleider en intern vertrouwenspersoon
  • Renie de Jong

    Interim IB-er tot aan de zomervakantie van 2018

    Renie de Jong IB-er
  • Janine Nieuwenhuisen

    Administratief medewerkster op maandag, dinsdag en donderdag tot 14.00 uur.

    Janine Nieuwenhuisen Administratief medewerkster
  • Wieneke de Vos

    Groepsleerkracht Langhorsjes (groep 1-2) op maandag en dinsdag.

    Wieneke de Vos Groepsleerkracht
  • Barbara Boeijenga

    Groepsleerkracht Langhorsjes (groep 1-2) op woensdag, donderdag en vrijdag.

    Barbara Boeijenga Groepsleerkracht
  • Alberdine Verdeuzeldonk

    Groepsleerkracht Heen en Weerwolfjes (groep 1-2) op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Alberdine is ook ICT-er.

    Alberdine Verdeuzeldonk Groepsleerkracht
  • Corina Penders

    Groepsleerkracht Kareltjes (groep 3) op donderdag en vrijdag.

    Corina Penders Groepsleerkracht
  • Jennifer van Dulmen

    Groepsleerkracht Kareltjes (groep 3) op maandag, dinsdag en woensdag.

    Jennifer van Dulmen Groepsleerkracht
  • Nynke Jellema

    Groepsleerkracht Krullevaars (groep 4-5) op woensdag, donderdag en vrijdag.

    Nynke Jellema Groepsleerkracht
  • Steffie Strik

    Groepsleerkracht Krullevaars (groep 4-5) op maandag en dinsdag. Op woensdagochtend is ze groepsleerkracht bij de Heen en Weerwolfjes (groep 1-2 ).

    Steffie Strik Groepsleerkracht
  • Wendy van Leeuwen

    Groepsleerkracht Duizels (groep 4-5) op dinsdag, woensdag en donderdag.

    Wendy van Leeuwen Groepsleerkracht
  • Cindy Wiegmans

    Groepsleerkracht Tortels (groep 8) op maandag t/m vrijdag

    Cindy Wiegmans Groepsleerkracht
  • Sharon Brands

    Groepsleerkracht Duizels (groep 4-5) op maandag t/m vrijdag

    Sharon Brands Groepsleerkracht
  • Nick van den Meijdenberg

    Vervangend groepsleerkracht van de Zaza's op dinsdag en woensdag

    Nick van den Meijdenberg Groepsleerkracht Zaza's
  • Sanne de Kort

    Groepsleerkracht Tortels (groep 7-8) op alle dagen van de week.

    Sanne de Kort Groepsleerkracht
  • Kim van den Heuvel

    Groepsleerkracht

    Kim van den Heuvel Groepsleerkracht
  • Wendie Beijersbergen

    Groepsleerkracht

    Wendie Beijersbergen Groepsleerkracht
  • Ronald Woudenberg

    Onderwijsassitent en conciërgetaken op dinsdag t/m vrijdag

    Ronald Woudenberg Onderwijsassistent en conciërge
  • Hans Kooijman

    Leerkracht ondersteuner op dinsdagochtend t/m vrijdagochtend

    Hans Kooijman Leerkacht ondersteuner
  • Roos Verhofstadt

    Roos is in dienst bij STROOMM als vaste vervanger. Ze heeft als "thuisbasis" onze school wanneer er geen vervangingen zijn binnen onze stichting.

    Roos Verhofstadt Vervanger